• Kindcentrum
    • Algemeen
    • Ons motto
    • Team
  • Kinderopvang
    • Kinderdagverblijf
    • Peuterspeelgroep
    • BSO
    • Klachtenregeling
    • Inspecties
    • Pedagogisch beleidskaders
  • Basisonderwijs
    • Informatiegids
    • Ons motto
    • Inspecties
  • Nieuwbouw
  • Agenda
  • Openingstijden
  • Informatiegids
  • Privacy
  • Werken bij PIT
  • Overzicht groepen IKC De Twijn
  • Kinderdagverblijf De Twijn
  • Peuterspeelgroep
    • PSG De Kleine Kapitein
    • PSG De matrozen
  • Onderwijsgroepen
    • Groep 1e
    • Groep 1/2 a
    • Groep 1/2 b
    • Groep 1/2 c
    • Groep 1/2 d
    • Groep 3a
    • Groep 3b
    • Groep 4a
    • Groep 4b
    • Groep 5a
    • Groep 5b
    • Groep 6a
    • Groep 6b
    • Groep 7a
    • Groep 7b
    • Groep 8a
    • Groep 8b
  • BSO
    • BSO PLW
  • Asteriskgroep
  • Leerlingenraad
  • Procedure aanmelding
  • Nieuwbouw De Twijn
    • Tekeningen
    • Nieuwsbrief van de aannemer
  • Nieuwsbrief
  • Het laatste nieuws
  • Coronavirus
  • Kindcentrum Raad
  • OR
  • Vakanties

Kwaliteitsontwikkeling

 

In het afgelopen jaar 2017-2018 hebben wij veel aandacht besteed aan:

  • Het verdiepen van de leerlijnen binnen het IKC. Het gaat dan met name om de uitwerking van de visie naar de praktijk. Daarbij wordt er gezocht naar doorgaande leerlijnen en aanpakken binnen de verschillende jaargroepen en er is ingezet in de doorgaande leerling binnen onderwijs en opvang.
  • We werken met een onderbouw bestaande uit 0 – 6 jarige en een bovenbouw  bestaande uit 7 – 13 jarige. De doorgaande lijn van verschillende activiteiten, aanpak van de medewerkers op elkaar afstemmen en werken vanuit de IKC gedachte heeft een extra verdieping gekregen.
  • Er heeft een herijking plaatsgevonden op de basisbehoeften en basisvaardigheden. Dat heeft geresulteerd in een vernieuwde visie op een aantal vakgebieden. Het gaat dan met name om Engels en het aanbod op het gebied van onze identiteit.
  • Op het culturele gebied is er gewerkt aan een muziekleerlijn. Deze is opgesteld en zal in dit aankomende schooljaar in de praktijk worden uitgevoerd.
  • Op het gebied van verkeer is er een nieuwe aanpak afgesproken. Er wordt nu veel gewerkt vanuit de praktijk en als naslagwerk en methodiek is er gekozen voor school op seef. Het predikaat School op seef wordt afgegeven
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling en sociale vaardigheden. De Kanjeraanpak is geimplementeerd en ook het volgsysteem Kanvas is uitgerold.
  • Doorgaande lijn in spel in met name de onderbouw. Spel als basis voor ontwikkeling van kinderen. Bij veel kinderen komt de spelontwikkeling niet goed op gang en het repertoire is beperkt.  Jonge kinderen leren voornamelijk via spel: het is van groot belang voor de persoonlijkheids- sociale- en cognitieve ontwikkeling.
  • Doorgaande lijn in ontwikkeling van talenten van kinderen: Elk kind heeft een talent en als medewerker proberen we daarop in te spelen. Wie bieden een aantal keuzelessen aan, die bij een talent van het kind kan passen. Dit passen we toe in de onderwijstijd, maar ook in de naschoolse activiteiten 

Doelen voor komend(e) schoolja(a)r(en)

  • Verdiepen doorgaande lijn IKC (Integraal Kind Centrum).
  • Hoofd , hart en handen: Naast aandacht voor de cognitieve ontwikkeling willen we meer tijd besteden aan andere aspecten van de ontwikkeling van kinderen zoals zang, dans en handvaardigheid.
  • Professionalisering van het personeel. Dat  is een uitdaging voor de organisatie als geheel, maar zeker ook voor het personeelslid als individu. Het maakt het werk zoveel interessanter en het maakt dat kinderen kwalitatief goed onderwijs ontvangen.
  • Lerende organisatie: Leerkracht zijn vraagt naast professionaliteit ook collegialiteit waar, door een lerende organisatie te zijn met intervisie en collegiale consultatie, gewoon zijn.
  • Scholing Passend Onderwijs voor het hele team door middel van studiedagen, ondersteuning van het zorgteam bij de klassenbezoeken en het voeren van gesprekken n.a.v. de klassenbezoeken en groepsbesprekingen.
  • Ontwikkeling van een vernieuwde aanpak op het vakgebied Engels.
  • Culturele vorming. Een doorgaande lijn ontwikkelen in de opbouw van dramalessen.
  • Ontwikkeling van een nieuwe manier van werken met groepsplannen en groepsoverzichten a.d.h.v. het analyse programma Leeruniek.

 

Aan de volgende aspecten wordt continu aandacht besteed:

  • Werken aan een goed pedagogisch klimaat.
  • Het bieden van regelmaat, structuur en veiligheid.
  • Aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en sociale vaardigheden.
  • Overdragen van kennis, waarbij zoveel als mogelijk wordt aangesloten bij de ontwikkeling van de kinderen.
  • Werken met de instructietafel.
  • Stimuleren van zelfstandigheid.

 

 

Laatste nieuws

Het belang van liedjes en rijmpjes

Meer

Meer nieuws

Agenda

voorjaarsvakantie

20 februari 2021

Voorjaarsvakantie 2021

20 februari 2021

Meer agenda

Twitter

Onze Facebook pagina

Deel deze pagina

Contact

Christelijk integraal kindcentrum De Twijn

Pieter de Hoochplaats 1

2951 SC Alblasserdam

078 – 820 00 32

 

info@twijn-alblasserdam.nl

 

Routeplanner >

Zoeken

 

FacebookTwitter

Kinderopvang

Inschrijven

BSO

Peuters

Baby’s

Kinderopvang

 

Onderwijs

Inschrijven

Onderwijsvakanties

Openingstijden

Missie

Beoordeling kindcentra

Meergetalenteerden

Algemeen

Ouders

Agenda

Nieuws

Kwaliteit

Disclaimer

 

Bekijk hier de Informatiegids >

 

PIT kinderopvang & onderwijs

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2021 - Twijn Alblasserdam
Inloggen | Ziber Education - School website | Ziber - Responsive of Adaptive? | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud