• Kindcentrum
    • Algemeen
    • Ons motto
    • Team
  • Kinderopvang
    • Kinderdagverblijf
    • Peuterspeelgroep
    • BSO
    • Klachtenregeling
    • Inspecties
    • Pedagogisch beleidskaders
    • Veiligheidsplan
  • Basisonderwijs
    • Informatiegids
    • Ons motto
    • Inspecties
  • Nieuwbouw
  • Agenda
  • Openingstijden
  • Informatiegids
  • Privacy
  • Werken bij PIT
  • IKC De Twijn
  • Onderwijsgroepen
    • Groep 1/2 a
    • Groep 1/2 b
    • Groep 1/2 c
    • Groep 1/2 d
    • Groep 1e
    • Groep 3a
    • Groep 3b
    • Groep 4a
    • Groep 4b
    • Groep 5a
    • Groep 5b
    • Groep 6a
    • Groep 6b
    • Groep 7a
    • Groep 7b
    • Groep 8a
    • Groep 8b
  • Peuterspeelgroepen
    • PSG De Kleine Kapitein
    • PSG De matrozen
  • Kinderdagverblijf
    • Babygroep
    • Peutergroep
  • BSO
  • Procedure aanmelding
  • Nieuwsbrief
  • Het laatste nieuws
  • Kindcentrum Raad
  • OR
  • Vakanties

Schoolkeuze

 

Uitgangspunten van de schoolkeuze

Na de basisschool waaieren de kinderen van groep 8 uit naar allerlei verschillende vormen van Voortgezet Onderwijs. Het is heel belangrijk dat elk kind op de juiste plaats terechtkomt. In groep 8 wordt daarom veel tijd besteed aan het maken van een juiste keuze. Daarbij spelen verschillende aspecten een rol:

De capaciteiten, inzet en de belangstelling van het kind, de voorkeur van de ouders het advies van de basisschool en de resultaten uit het leerlingvolsysteem.

 

De rol van het kind en de ouders

Het kind en de ouders spelen in de keuze natuurlijk ook een belangrijke rol. Ouders blijken meestal een heel goed beeld te hebben van de mogelijkheden die er zijn voor hun kind. Natuurlijk kan het voorkomen dat het advies van school tegenvalt, dat de ouders een andere (hogere) vorm van Voortgezet Onderwijs in gedachten hebben. In dat geval biedt het inschrijvingsformulier voor het voortgezet onderwijs de ruimte voor een afwijkende opvatting. Zowel de wens van de ouders als het advies van de basisschool kan hierop worden aangegeven. De toelatingscommissie van het Voortgezet Onderwijs beslist uiteindelijk over de toelating.      

 

Het advies van de school

Het belang van de toetsen moet niet worden overschat. Deze geven slechts een zeer beperkt beeld van het kind. (Een toets laat bijvoorbeeld niet zien of het een bijzondere belangstelling heeft, of het bereid is om elke dag een aantal uren huiswerk te maken.) Dit beeld kan ook nadelig beïnvloed worden door spanning van het moment.

 

Veel belangrijker is daarom het beeld dat de groepsleerkrachten hebben gekregen van het kind gedurende de tijd die het op school doorbrengt. Hoe ziet het dagelijkse werk eruit? Welke capaciteiten spreken daaruit? Wordt het huiswerk trouw gemaakt en geleerd? Welke belangstelling toont het kind? Al deze gegevens samen leiden tot een advies.

Laatste nieuws

Wij zoeken een allround communicatiespecialist

Meer

Wervingskrant

Meer

Meer nieuws

Agenda

Zomervakantie 2025

19 juli 2025

Twitter

Onze Facebook pagina

Deel deze pagina

Contact

Christelijk integraal kindcentrum De Twijn

Parallelweg 2

2951 BS Alblasserdam

078 – 820 00 32

 

info@twijn-alblasserdam.nl

 

Routeplanner >

Zoeken

 

FacebookTwitter

Kinderopvang

Inschrijven en aanmelden
BSO
Peuters
Baby’s

 

Onderwijs

Inschrijven

Onderwijsvakanties

Openingstijden

Missie

Beoordeling kindcentra

Meergetalenteerden

Algemeen

Ouders

Agenda

Nieuws

Kwaliteit

Disclaimer

 

Bekijk hier de Informatiegids >

 

PIT kinderopvang & onderwijs

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2025 - Twijn Alblasserdam
Inloggen | Ziber Education - Gespreksplanner voor onderwijs | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud